Angličtina v karanténě: Walking in the Forest (Day 4-7)
Les. Dnes asi nejvděčnější útočiště pro všechny rodiče s dětmi. Utíkáte do něj před virem a domácí ponorkou často? Tak vězte, že ode dneška můžete utíkat a vracet se obohaceni o nové zážitky v angličtině.
Do lesa s písničkou na rtech
Ještě než vyrazíte, zkuste se s malými dětmi naladit písničkou z dílny naší oblíbené Super Simple Songs. Krásně je tak uvedete do tématu a naladíte na anglickou notu. A ještě se naučíte pár krátkých obratů, které se budou později hodit. Zkuse okoukat pohyby (konkrétně kroky) a v lese si písničku zazpívat i zahrát. Poprvé se děti nejspíš nepřidají aktivním zpíváním, ale vězte, že časem určitě – zvlášť když z toho uděláte malý rituál při každé návštěvě lesa.
Let’s take a walk in the forest.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Look. What’s that? It’s a deer/an owl/a rabbit/a woodpecker. We’re not afraid.
Poslední sloka:
Stop. What’s that smell?
Pee-yew!
It’s a skunk! Run!
Do lesa za poklady: Scavenger Hunt
Znáte tuhle hru? Taková typická lesní – na hledanou. Je potřeba si ji doma trochu předpřipravit.
- Pokud dítě ještě anglicky neumí, seznamte ho s lesní hrou nejprve česky (pravidla viz níže). Poté mu vše ještě jednou zopakujte anglicky. V co nejjednodušších větách.
- Pokud už dítě alespoň trochu umí, zkuste mluvit jen anglicky a hodně mu s přípravou pomáhat. Z kontextu brzy pochopí, o co jde.
- Děti, které neumí psát, kreslí obrázky. Děti, které už umí psát, kreslí obrázky (pro sourozence, co neumí číst) nebo píšou (pro starší sourozence/rodiče). Počet hledaných předmětů je na vás, za mě ideálně 3 pro malé děti (do 3 let), 5-10 předmětů pro starší děti.
Takto by šlo hru představit v jednoduché angličtině.
We‘re going to do a scavanger hunt in the forest! Let’s make a plan. Take a large sheet of paper and draw three (5, 8?) objects that X needs to find. You can draw a stone, stick, leaf, cone, bug… Whatever you can find in the forest and place on the paper… Leave a blank space next to each picture. When we are in the forest, X will look for the objects. And then place them next to the pictures.
Naše šestiletá Mája to pojala takto:
For Žofka. Find some moss, a leaf, a stone
Mohla bych tady předstírat, jak nesmírně to dvouapůlletou Žofku bavilo, ale nebudu. Nebavilo. Chtěla bezcílně běhat sem a tam. Tak jsem si tu bojovku vybojovala já. Kámen jsem hledala strašně dlouho, protože v lesoparku, kde jsme byli, prostě žádný kamínky nebyly. Ale vydržela jsem!
Pro starší Máju, která už umí anglicky, jsem chtěla hru trochu zpestřit. Nechtěla jsem psát, co konkrétně má hledat (tedy jen název předmětu), ale spíš jsem jen obecně věc popsala a nechala na ní, co najde. A ještě z toho udělala trochu motanici.
Bohužel jsme byli jen v lesoparku, takže možností na hledání moc nebylo. Kdybychom byli v opravdovém lese, našli bychom spoustu mnohem zajímavějších věcí.
Z lesa domů experimentovat
Z lesa si odneste věci, co jste nasbírali (nebo i nějaké věci navíc domů) – s malými dětmi můžete zkusit jednoduchý experiment Sink or Float? Inspirace je v tomto milém videu, určitě se na něj s dětmi podívejte.
A pak to zkuste sami. Třeba takto:
Let’s take these things home and do an experiment with them!
(doma) Here is a bowl, here is a bottle filled with water. Pour some water into the bowl. Here are the things we have brought from the forest. Pick one thing. Ok, you want to try a cone (stone/stick…) first? Put it in the bowl. Let’s see… Does it float or sink? It flots/sinks! Great! Let’s try another one. Which one?
Starší děti by mohla zaujmout videa na YouTube o „leaf chromatography“, je jich spousta. Dá se zkusit jen ze zeleného listí, ale hezčí to bude na podzim, až bude barevné. A problém v dnešní době – budete potřebovat líh a ten teď jaksi není k dostání. Tak si prozatím dejte jako nápad do záložky na příště. Jako my 🙂
A ještě hravé opáčko
Můžete zkusit připravit jednoduchou křížovku s lesní tematikou pro děti, co už čtou a píšou. Já vyrobila tuhle – není dokonalá, ale Máju bavila. Během luštění se ukázalo, že některé nápovědy nejsou úplně srozumitelné, tak jsem to místy ještě trochu poupravila. Správnou verzi nápovědy máte v textu pod fotkou.
I am an animal and I can fly. (BIRD)
We grow on trees. (LEAVES)
I am green and fluffy and you like to touch me. (MOSS)
I have four leaves (plus obrázek čtyřlístku) (CLOVER)
Where birds live… (NEST)
I grow on trese (plus obrázek šišky) (CONE)
I am a living creature. Not a plant. (ANIMAL)
I am heavy. Don’t throw me at anyone. (STONE)
I grow and hide under trees. Sometimes you can eat me. Not if I am red (MUSHROOM)
I am very tall. I have leaves or needles. (TREE)
I have many trees. You were just playing in me (FOREST)
Tajenka: I LOVE NATURE 🙂
A ještě jeden tip na edukační video, o tom, co to je les. Pro nerodilé děti cca 6+, v jednoduché angličtině. Taková reklama na les 🙂 Opět z dílny Super Simple, tentokrát Katie’s Classroom.
A co vy – nemáte tip na nějaký zajímavý domácí experiment s lesní tematikou? Uvítám!