26
Říj
2016
Anglická videa pro děti

Naše oblíbená videa

Často se mě ptáte, na jaká videa v angličtině se doma díváme. Na internetu je nepřeberná nabídka a není lehké se v ní zorientovat. Na první pohled by se mohlo zdát, že základním předpokladem je, aby se to dítěti líbilo a aby to „mluvilo anglicky“. Samozřejmě, pokud chcete jen dítě pasivně posadit před video s tím, že se zabaví a vám se dostane několik vytoužených minut, kdy se mu nemusíte intenzivně věnovat (kdo by to nepotřeboval?), pak mu můžete pustit cokoli, co je pro vás oba přijatelné. Pokud ale chcete, aby se dítě z videa něco málo aktivně naučilo, tak uvedený předpoklad neplatí.

Anglická videa pro děti

Základní vodítka při výběru

Za dobu fungování tohoto blogu jsem už sama strávila slušnou dávku času hledáním vhodných videí pro Máju. Ty, které jsme si obě oblíbily a které mi přijdou jako vhodné, by se ale daly na prstech rukou počítat. Hlavní roli při výběru pro mě hraje samozřejmě srozumitelnost děje pro naši věkovou kategorii (Máje budou tři roky a videopříběhy sleduje cca od dvou let), styl komunikace jednotlivých postaviček a grafika. Zcela zásadní faktory, kterými se při výběru videa řídím, jsou následující:

  • Je příběh svojí náročností vhodný pro věk vašeho dítěte, tj. dokáže jej dítě mentálně pochopit?
  • Je z grafiky/animace jasné, o čem příběh je?
  • Komunikují postavičky dostatečně jasně, aby dítě z větší části mohlo pochopit, o čem je právě řeč?

Pasivní vnímání

Jak to vlastně s videem, příp. aplikacemi a osvojováním cizího jazyka je? Do jaké míry dokážou ovlivnit schopnost dětí se cizí jazyk učit?

Odpověď na tuto otázku bude pro mnohé zklamáním: řada psycholingvistických studií totiž potvrzuje, že cizí jazyk zprostředkovávaný skrze monitor či televizní obrazovku nemá na rozvoj jazykových schopností dítěte (stejně jako jeho schopností v mateřském jazyce) téměř žádný vliv. Velmi zajímavé jsou výsledky výzkumu prof. Kuhlové, přední odbornice na výzkum vývoje řeči a sluchu u malých dětí. V rámci uvedeného výzkumu chtěla zjistit, jakou roli hraje v osvojování uvedených schopností fyzicky přítomný člověk a sociální interakce s ním. Zkoumané děti rozdělila do tří skupin. Zatímco jedna skupina dětí interagovala s živým člověkem, druhá s člověkem na televizní obrazovce, třetí byla vystavená audio nahrávce. Výsledek byl velmi zajímavý: skupiny dětí vystavené televiznímu a zvukovému záznamu nedokázaly na cizí zvuky reagovat a nedělaly v učení žádné pokroky. Znamená to tedy, že klíčovou roli v osvojování jazyka hraje sociální a lidský faktor, tedy interakce s živým člověkem. Podrobněji jsem o tomto výzkumu už psala zde.

Ale abych nebyla zas až tak pesimistická – pokud dítěti zajistíte dostatečnou reálnou interakci v cizím jazyce, pak pro ně video či hraní her na počítači může být příjemným zpestřením. Jistě jste si již všimli, že vaše děti dokážou i z těchto pasivních aktivit pochytit pár slovíček nebo obratů. Zkrátka, berte to jako příjemné zpestření pro obě strany, dítě se na chvíli zabaví a vy máte čas pro sebe. Samozřejmě i tady ale platí staré známé „všeho s mírou“. Americká asociace pediatrů doporučuje pouštět TV nebo počítač až po dokončeném druhém roce a vždy na max. dvě hodiny denně (to mně přijde přehnaně štědrá dávka; osobně se držím max. půl hodiny denně, pokud jsme zavření doma kvůli nemoci, dvakrát, maximálně třikrát půl hodinu).

Na co tedy doma koukáme? Tady je přehled našich nejoblíbenějších animovaných příběhů a videí:

Maisy Mouse

 

Myška Maisy je ze všech ohlů zcela jednoznačně nejúžasnější. Roztomilá grafika, jednoduchý děj a srozumitelný mužský vypravěč, který vhodně komentuje, co se právě odehrává. V příhodné chvíli klade otázky, aby se sám ujistil, jestli chápe, co se odehrává, a sám si na ně odpovídá. Dítě tak krásně provádí celým příběhem. Velké plus je, že se jednotlivé příběhy točí kolem témat, která jsou pro děti ve věku 2–4 let velmi atraktivní (návštěva doktora, školka, hra na hřišti, večerní rituál atp.), takže snadno zaujmou. Další obrovskou výhodou této série je, že – podobně jako Peppa Pig – je ve světě velmi populární a dá se pořídit celá řada souvisejících materiálů, především knížky, ale i omalovánky, sticker books, plyšové postavičky, hry apod. Postavičku tak můžete velmi snadno použít jako maskota, který dítě v začátcích s domácími cizojazyčnými hrátkami bude provázet.

Peppa Pig

Peppu Pig jsem nucena uvést hned na druhém místě, i když sama nejsem stoprocentně přesvědčena o její vhodnosti pro věkovou kategorii Máji. Příběhy i grafika se mi velmi líbí, ale jsou určeny spíše starším dětem, řekla bych tak od tří, spíše čtyř let dále. Mája na ni nedá ale dopustit, i přestože jsem si jistá, že některá témata ještě nechápe. Naučila se ale perfektně celou chrochtací znělku, tak k něčemu to bude.

WOW English TV

WOW English TV je série velmi úspěšných videopříběhů a písniček vyrobených zakladateli výukové metody a autory výukových materiálů Watts English, které jsou dnes hojně používané v českých i zahraničních mateřských a základních školách. Výhodou těchto videí je, že jsou natočená rodilým mluvčím, který dokáže malé děti hodně zaujmout. Videa jsou výuková, určená pro nerodilé mluvčí. Mohou tak působit lehce nepřirozeně, hlavní hrdina Steve některé výrazy opakuje často dokola a zřetelněji než by tomu bylo ve videu určeném i pro rodilé mluvčí. Mája se na videa se Stevem (říká mu „pán“) dívá moc ráda a je pravda, že se při nich nejvíce zapojuje. Steve totiž děti k takovému opakování a napadobování neustále motivuje a vybízí, dítě se tak může vystoupit z role pasivního diváka a aktivně se zapojit, ať už verbálně či pohybově.

Betty Sheep

Betty Sheep je zatím drobná série (zatím 5 příběhů) o ovečce Betty, určená těm nejmenším nerodilým mluvčím, kteří s angličtinou začínají. Je to relativně zdařilá série z produkce jazykové školy Kids&Us, jak po grafické stránce, tak po stránce příběhu. I tady platí, že se jedná o výukové video s příběhem, jazyk je tedy tomu přizpůsobený a je výrazně zjednodušený. Příběh také vychází z opakování slovní zásoby a jednotlivých obratů.

Animace knižních příběhů nebo předčítání autory

Nově jsme také začaly sledovat animovaná ztvárnění knížek, které doma máme, nebo videa s předčítáním samotnými autory. Je to skvělý způsob, jak zpestřit četbu v cizím jazyce, jak příběh oživit a prohloubit jeho porozumění. Jeho velkou výhodou je, že už dítě příběh zná, ví tedy, jak se bude vyvíjet a nemusí se tolik soustředit na jeho celkové pochopení. Podobně to můžete zkusit i vy, zkuste si na YouTube dohledat animovanou podobu knížek, které máte doma. U kvalitních titulů jsou často k dispozici i videa, na kterých knihu předčítá samotný autor.

Momentálně máme oblíbená tato videa:

Goldilocks and the Three Bears

Tato pohádka se u nás doma zabydlela v podobě úžasné knížky v kostce, kterou můžu jen doporučit.  Na roztomilou animaci i s písničkami Mája – stejně jako na knížku – nedá dopustit.

 

We’re Going on a Bear Hunt

Tento příběh od slavného britského autora Michaela Rosena před dvěma lety oslavila 25. výročí. Podrobněji jsem už o ní psala tady. Video se samotným autorem Mája zbožňuje a nejraději má pasáž o bahně, které čvachtá „squelch – squerch“.

Super Simple Draw

Novou sérii od Super Simple Learn zatím s Májou nesledujeme, ale mám ji připravenou, až trochu povyroste. Pro starší děti mi totiž přijde jako naprosto ideální: děti se pomocí jednoduchého návodu učí kreslit obrázky. Vnímají tak cizí jazyk na pozadí a u toho si ještě malují. Skvělé propojení několika činností. Věděli jste, že čmárání a malování prospívá koncentraci a paměti?

A co vy a vaše oblíbené animované příběhy nebo videa v cizím jazyce?

Podělte se s námi o ně!

4 Responses

  1. Daisy

    Taky jsem dlouho hledala video, u kterého by šlo o víc než jen o pasivní vstřebávání angličtiny. I Peppa pig mi přijde moc „drmolící“ – dítě pochopí děj, ale ze slovíček si odnese max. „hello“ nebo „let’s go“.

    Konečně jsem našla – Youtube kanál DreamEnglishKids, zejména řada „What do you see“. https://youtu.be/p5qwOxlvyhk
    Jsou to v podstatě písničky, jednoduchý nápěvek, otázka (zde What do you see?) se opakuje a opakuje se i odpověď v obměnách podle obrázků (I see an elephant/I see a cat). Píseň je chytlavá, děti u ní u počítače zpívají a tancují a často si ji pak zpívají i samy. Líbí se mi, že to rozšiřuje slovní zásobu ne tím způsobem telefonního seznamu, ale ve větách a samozřejmě je to těmi větami hned učí komunikovat. Hrajeme pak všude možně i „What do you see“ nebo „What are you doing“ zpívací hru 🙂

    Za mě velké doporučení!

    1. Petra Vojtová

      Děkuju za komentář i tip! Písničky máme taky moc rádi, i když já je častěji doporučuji jen jako doplněk, ne hlavní zdroj jazyka. A znáte Super Simple Songs? Jejich styl je podobný DreamEnglishKids, jen bývají často animované a někdy využívají podobných maňásků. Jsou také velmi edukativní, dcerka je kolem 2-3 let milovala. Hodně radosti z cizích jazyků 🙂

  2. kitt

    Dobrý den, moc děkuji za video tipy, u nás se sledují hlavně písničky, takže určitě vyzkouším. Mám 2,5 letého syna, který miluje angličtinu.
    Na základě zkušenosti s ním musím trochu oponovat výše zmíněnému výzkumu. On se v podstatě jenom pasivním sledováním anglických písní naučil spoustu slov a obratů.. některé věci dokonce dřívě anglicky než česky. Ve 2 letech uměl čísla do 20, celou abecedu, tvary, názvy vozidel (yellow school bus, green garbage truck, black police car,..), barvy, plus někdy i další výrazy (např. monkeys.. jumping… bed)
    A fakt to i používá v praxi! Hlásí čísla na domech, písmena a čísla na SPZkách, nebo například nedavno venku v dešti začal nešťastně brečet, že „nemám rain rain“ (v písničce o dešti se zpívá „rain rain go away… “ a mají tam deštník). Takže u nás zatím deštník = rain rain 🙂
    Jen jsem tím chtěla říct, že ne vždy je pasivní přístup úplně bez výsledků 😉

    1. Petra Vojtová

      Dobrý den, moc děkuju za komentář! Ono asi nejde všechny lingvistické výzkumy aplikovat plošně a úzkoprse na všechny děti. Jazyk je nesmírně živá věc, podmiňuje ho obrovská škála proměnných. Proto téměř nikdy není jedno dítě ve stejné situaci jako druhé. Já sama mám zkušenosti s tím, že dcera z animovaných seriálů pochytá kde co, ale myslím – nebo jsem si téměř jistá – že by sama nikdy nezačala z izolované slovní zásoby skládat spontánní věty, kdybych ji nepodporovala i všelijak jinak aktivně. A když už jsme u toho – nemám moc zkušeností s chlapečky, neporadíte prosím mým čtenářům nějaké tipy na videa pro kluky? Co vás doma baví nejvíc? Děkuji moc a ať vás baví si hrát anglicky co nejdéle.

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..