Dětské říkanky s extra bonusem pro dospělé
O tom, jak blahodárné účinky mají říkanky na cizojazyčný rozvoj malých dětí, už určitě víte. Věděli jste ale, že se s nimi mohou krásně a hravě učit i dospělí? Pokud ne, rozhodně doporučuju přečíst velmi zajímavý guest post, který pro stránky DoubleBubble připravila kreativní lektorka angličtiny Lenka Dvořáková. Lenko, děkuji za báječnou inspiraci!
Když byly moje děti malé, sama sebe jsem překvapila, že jsem i po desítkách let byla schopná z hlavy vylovit dětské říkanky a písničky. Občas mi sice nějaké slovo chybělo, ale stačilo nechat se unášet nesmazatelně zapamatovanou melodií, rytmem či rýmy. Kašičku myšička vařila, nikoli míchala, a není žádného sporu, že pod hrušku namalovanou žlutou tužkou patří talíř a ne miska (která by se s malířem fakt nerýmovala).
To, že říkanky u dětí rozvíjejí řeč, paměť i fantazii, podvědomě cítíme, aniž bychom museli hledat důkazy ve vědeckých studiích. Jako velkého pomocníka je vnímáme nejen v případě mateřštiny, ale i tehdy, když chceme děti nenásilně uvést do cizího jazyka (zvlášť když nám s tím poradí Petra na svém webu). Jako dospělí ovšem ke studiu přistupujeme mnohem seriózněji. Učíme se slovíčka, děláme gramatická cvičení… a po několika letech ztrácíme naději, protože pořád ještě nezvládáme minulý čas nepravidelných sloves.
Jenže přesně ty kvality, díky kterým se dětské rýmy udrží v hlavě celé dekády – totiž melodie, rytmus a rýmy – pomůžou nejen dětem se zapamatováním, ale i vám s angličtinou. Chcete třeba zvládnou nepravidelná slovesa tak, že vám budou v těch správných tvarech naskakovat sama a o jejich správné výslovnosti nebudete mít nejmenší pochybnost?
Zkuste to s pomocí těchto říkanek, ze kterých si jich odnesete rovnou deset (další slovní zásobu, předložkové vazby a spoustu zábavy dostanete nádavkem zdarma).
Mimochodem: to, že většina sloves v těchto říkankách je nepravidelná, není náhoda. V první desítce nejpoužívanějších anglických sloves jsou všechna nepravidelná, ze stovky těch nejčastějších jich je nepravidelných celá polovina. Není ale potřeba je démonizovat – s tou desítkou sloves, které se naučíte z těchto říkanek, už budete mít slušný základ. A s těmi dalšími se můžete snadno vypořádat třeba podle tohoto návodu.
Humpty Dumpty
Humpty Dumpty sat on a wall,
Humpty Dumpty had a great fall.
All the king’s horses and all the king’s men
Couldn’t put Humpty Dumpty together again.
nepravidelná slovesa:
sedět: sit -> sat
mít: have -> had
moci: can -> could (zde v záporu, couldn’t)
Ten in the bed
There were ten in the bed
and the little one said,
“Roll over, roll over.”
So they all rolled over and one fell out.
Nine!
There were nine in the bed
and the little one said,
“Roll over, roll over.”
So they all rolled over and one fell out.
Eight!
There were eight in the bed
and the little one said,
“Roll over, roll over.”
So they all rolled over and one fell out.
…
One!
There was one in the bed
and the little one said,
“I’m lonely…[sigh].”
nepravidelná slovesa:
být: be -> were
říci: say -> said
spadnout: fall -> fell
pravidelné sloveso:
překulit se: roll -> rolled
Miss Polly Had a Dolly
Miss Polly had a dolly who was sick, sick, sick.
So she phoned for the doctor to be quick, quick, quick.
The doctor came with his bag and his hat
And he knocked at the door with a rat-a-tat-tat.
He looked at the dolly and he shook his head
And he said “Miss Polly, put her straight to bed!”
He wrote on a paper for a pill, pill, pill
“I’ll be back in the morning yes I will, will, will.”
nepravidelná slovesa:
mít: have -> had
přijít: come -> came
říct: say -> said
položit: put -> put (v říkance v rozkazovacím způsobu, ne minulém čase)
zatřást: shake -> shook
napsat: write -> wrote
pravidelná slovesa:
zavolat (telefonem): phone -> phoned
zaklepat: knock -> knocked
podívat se: look -> looked
One, two, three, four, five – Once I caught a fish alive
One, two, three, four, five
Once I caught a fish alive
Six, seven, eight, nine, ten
Then I threw him back again
Why did you let him go?
Because he bit my finger so
Which finger did he bite?
This little finger on my right
nepravidelná slovesa:
chytit: catch -> caught
hodit: throw -> threw
nechat: let -> let
kousnout: bite -> bit
Five little ducks
Five little ducks went out one day
Over the hill and far away
Mother duck said, „Quack, quack, quack, quack“
But only four little ducks came back
One, two, three, four
Four little ducks went out one day
Over the hill and far away
Mother duck said, „Quack, quack, quack, quack“
But only three little ducks came back
One, two, three….
One little duck went out one day
Over the hill and far away
Mother duck said, „Quack, quack, quack, quack“
But none of the five little ducks cams back
Sad mother duck went out one day
Over the hill and far away
Mother duck said, „Quack, quack, quack, quack“
And all of the five little ducks came back
Five little ducks went out one day
Over the hill and far away
Mother duck said, „Quack, quack, quack, quack“
And all of the five little ducks came back
nepravidelná slovesa:
jít: go -> went
říct: say -> said
přijít: come -> came
Autorkou textu je Lenka Dvořáková.
Lenka Dvořáková pomáhá lidem s angličtinou už víc let, než je ochotná počítat. Má za sebou kariéru v diplomacii a v akademické sféře, její velkou životní vášní jsou ale jazyky. Kromě rodné češtiny mluví anglicky, španělsky, německy, francouzsky a rusky a koketuje také s japonštinou. Není proto divu, že dlouhá léta vedla jazykovou školu. V roce 2014 založila platformu Lights Camera English, kde prostřednictvím videí popularizuje angličtinu a metody, jak se ji učit.