7
Led
2018

Barvy, zvířátka a počítání… Funguje to?

Barvy, zvířátka, počítání do desíti – „magická“ trojka, bez které se první dětské krůčky v učení jazyků neobejdou. Opravdu? Vážně znamená, že čím víc vaše dítě umí vyjmenovat zvířátek v cizím jazyce a čím víc barev dokáže pojmenovat, tím líp jazyk ovládá?

Dítě zvládne víc

Myslím, že ne. Určitě není na škodu, když se dítě o cizí jazyk zajímá, aby se naučilo něco ze zmiňované „magické“ trojky, ale nechat ho jen při ní a nepodpořit cizojazyčný rozvoj o trochu víc je velká škoda. Přitom by to dítě hravě zvládlo. Jen mnoho rodičů neví, jak na to. A obávám se, že i mnoho učitelů. Ona se totiž ta „magická“ trojka s dětmi vleče jak rozvařená nudle přes školku až do druhého stupně na ZŠ.

angličtina a děti

Jazyk nejsou korále

Asi největší chybou je, že děti necháváme učit se zpaměti izolovaná slova. Takhle jsme se učili my sami ve škole, vlevo jsme si do notýsku psali lev, vpravo lion. Nadšený rodič, který chce svoji ratolest podpořit v cizojazyčném rozvoji se tak nejčastěji chopí obrázkového slovníku a dítěti ukazuje a česky komentuje: „Podívej se, to je tygr. A víš, jak se to řekne anglicky? – Tiger! A tady je zase lev – anglicky je to lion.

Přitom by stačilo tak málo. Stačilo by, kdyby si spolu sedli do improvizovaného cizojazyčného koutku, vzali opravdu anglickou knížku a rovnou v angličtině by rodič jednoduchými větami popisoval obrázky v knížce.

„Look, a tiger! This is a tiger. It’s big and it can roar! (následuje ukázka, jak moc). It has biiig teeth and it can bite! Be careful!“ (následuje jemná ukázka, jak může tygr kousat).

Pro tento typ seznamování s cizím jazykem se báječně hodí třeba hmatové knížky od Usborne Books z řady That’s not my… Dokonale propojují to, co je pro děti důležité při učení cizímu jazyku – smysly. A to hned na třikrát – zrak, sluch a hmat.

Dítě se slovíčko tygr naučí velmi rychle z kontextu. Nemusí se ho učit jako samostatnou jednotku. A navíc – když se ke knížce budeme opakovaně při různých příležitostech vracet – naučí se mnohem víc. Časem můžete dítě zapojit tak, že budete klást otázky – nejprve jen řečnické, odpovíte na ně sami. Za pár týdnů už pak budete moci klást otázky přímo dítěti a zkoušet ho nechat odpovědět samotné (What’s this? What does a tiger do? Where are its teeth?). Některé se chytne dřív, jiné později nebo neodpoví a jen ukáže. Chce to trpělivost, každé dítě je jiné.

Zkrátka, naučená izolovaná slova nemůžete skládat jako korálky na niti. Jazyk nejsou korále.

angličtina a děti

Zkuste ještě víc

Pokud už vaše dítě umí pár barev a zvířátek (ale i pokud je ještě nezná), můžete se zkusit posunout dál také prostřednictvím knížek s CD. Skvěle se k tomu hodí některé knížky Erica Carle, třeba Brown Bear, Brown Bear What Do You See? nebo Polar Bear, Polar Bear, What Do You Hear? nebo The Very Hungry Caterpillar. My jsme měli dlouho oblíbenou tu první, půjčili jsme si ji v knihovně a po dlouhé době se k nám dostala znovu, tentokrát v podobě dárku (děkujeme Zuzko a Marku!). Výhodou je, že má CD, takže si dcera sama může listovat a poslouchat, třeba v autě. Vlastně si to celé naposlouchala sama a teď už si ji zvládá i sama „přečíst“.

 

Zkuste to jinak a uvidíte, že dítě zvládne mnohem víc než jen slovíčka!

Pokud trochu tápete, jak si cizí jazyk přirozeně přidat mezi vaše každodenní aktivity, rádi vám pomůžeme. Spoustu tipů najdete u nás na blogu, na FB. A krůček po krůčku vás provedeme v našem novém online kurzu Učíme děti angličtinu doma.

 

 

2 Responses

    1. Petra Vojtová

      Dobrý den, díky za dotaz. Pokud chcete začít hravou formou doma, tak v podstatě co nejdříve, klidně už od narození. Jako první krůčky jsou ideální říkanky, písničky. Dítě si tak krásně a přirozeně zvyká na nové zvuky v cizím jazyce. Později můžete zařadit knížky a maňáska. Samozřejmě že ani později vám vlak neuteče, jen už bude o něco těžší cizí jazyk zařadit do každodenního života. Je to přirozené – pokud na dítě tři/čtyři roky mluvíte jen česky, tak některé děti velmi těžce přijímají od rodiče další jazyk jen tak zničehonic. Některé s větší, některé s menší nelibostí. Každé dítě je jiné. Většinou to ale končí u těch zmiňovaných izolovaných slovíček – dítě je zvědavé, chce vědět, jak se řekne jaká barva, zvířátko apod., ale k postupné a opravdové komunikaci se už v rámci domácích cizojazyčných hrátek nepropracuje. Přeju z hraní hodně radosti, ať už začnete kdykoli!

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..