Hrajeme slovní hry
Už mockrát jsem tu chválila říkanky. Jejich kouzelnou moc, která dítě dokáže nalákat na cizí jazyk. Jsou vítanou pomůckou pro první krůčky v cizím jazyce doma i venku. Když vám ale dítko trochu povyroste, tak jako mě Mája, je čas se poohlédnout i po něčem jiném, podobně hravém. Proto jsme s Májou začaly zkoušet slovní hry. Jsou báječnou kratochvílí při nudných „prostojích“, jako je jízda autem nebo ranní cesta do školky.
S novým rokem nová zábava
Mája oslavila v prosinci čtvrté narozeniny a pomalu tak začíná sílit předěl mezi roztomilým kulihráškem a výrazně samostatně smýšlející bytostí. Stále jsme ale jednou nohou v obou kategoriích, a tak někdy převládne hravě dětská nálada na říkanky a jindy jsou podobné aktivity – byť třeba v novém kabátě – s opovržením přehlíženy. Bylo tedy načase vytáhnout z rukávu něco úplně nového.
Vlastně to začalo docela spontánně, dlouhou chvíli v autě jsme si někdy krátily hrami v češtině typu: Kdo první uvidí? Nebo Co je to? (např. Je to chlupatý, má to čtyři nohy a vrtí to ocáskem). Tyto hry v češtině si Máju získaly už dávno. Napadlo mě tedy, že by se stejné daly hrát i v angličtině. A tak jsme to vyzkoušely a ono to vážně funguje. Mája si na těchto hrách nejen rozšiřuje slovní zásobu, ale cvičí i větnou konstrukci. Samozřejmě že v češtině jí to půjde vždycky líp, ale i v angličtině to zvládá velmi dobře, někdy i dost překvapí. Navíc čím častěji se hraje, tím častěji se stejné věci opakují a tím lépe se pak slovní spojení či větné celky fixují.
Oblíbené slovní hry v angličtině
Zapátrala jsem tedy na netu, jestli nenajdu více variant podobných her, nebo stejných, jen v typicky anglosaské podobě. Našla jsem jich spoustu, ale většina z nich se svojí náročností hodí spíš pro starší děti. Nakonec jsem vybrala tři, které věkově odpovídají Máje, případně se dají snadno upravit. A musím říct, že se ujaly opravdu dobře. Třeba se vám taky budou líbit:
I Spy With My Little Eye
Tahle hra je tak trochu obdobou Kdo první uvidí, jen výhodou je, že ji můžete hrát ve dvou, protože jeden automaticky říká, druhý hádá. (Sic, Kdo první uvidí hrajeme taky ve dvou, zkrátka jen nesoutěžíme, kdo to uvidí první, ale jestli to ten druhý vůbec uvidí ?. Ze začátku jsme se zaměřovaly na barvy, ale postupně přidávám tvary a vlastnosti. Zapojit lze i děj, zkrátka fantazii se meze nekladou:
I spy with my little eye something… RED. – A brick!
I spy with my little eye something… BIG and ROUND. – A truck tyre!
I spy with my little eye something… CUTE and FLUFFY. – A cat!
I spy with my little eye something… SNIFFING and RUNNING AROUND. – A dog!
Vždycky bezpečně poznám, kdy už ta hra přestane Máju bavit – začne si totiž neuvěřitelně vymýšlet neexistující věci, tak třeba: I spy with my little eye something very, very, very biiig, flying and eating.
Name Five
Tahle hra je skvělá, protože při ní dítě nejen cvičí komunikaci v cizím jazyce, ale učí se i kategorizovat. Nejen na klasické kategorie typu ovoce/zelenina nebo oblečení či dopravní prostředky apod. Ale také kategorizovat podle vlastností. Vážně nás moc baví a vůbec nevadí, že zatím úplně všechny kategorie Mája nechápe.
Name five things that move fast.
Name five things that you like to eat.
Name five kinds of fruit.
Name five books you like.
Name five colors you don‘t like.
Name five toys.
Někdy mě svými „Name five“ dost pobaví, občas ani není jasné, zda jsou jí jasná pravidla, nebo zda mě jen tak zkouší. Posuďte sami:
Name five monkeys… (Pokud neznáte pět druhů opic v angličtině, nenechte se vyvést z míry. Můžete to snadno obejít a dítě to bude bavit ještě víc: smiling monkey, sad monkey, jumping monkey, swinging monkey, monkey that hates bananas.)
Name five hair… I z tohoto jsem vybruslila: You mean five types of hair? Ok, blonde, black, brown, ginger and curly.
A My Name Is Alice
Tuhle hru zatím cvičíme hlavně česky a s angličtinou teprve začínáme. V angličtině je krásně zvučná a přijde mi úplně báječná na první seznamování s abecedou. Dokonce jsem v této verzi objevila i stejnojmennou knížku od autorské dvojice Jane Bayer a Steven Kellogg, která mi konečně dorazila, tak ji začínáme číst a musím říci, že se u ní nasmějeme. Některá písmenka jsou na porozumění snadná, některá těžká, ale celkově je velmi dobře udělaná.
Podstatou hry je vždy říci jméno, které začíná na dané písmeno v abecedě, a pokračovat slovy začínajícími na stejné písmeno.
Např. A my name is Alice and I like apples. B my name is Bob and I like bicycles.
Ze začátku bude náročné, aby dítě znalo všechna jména na daná anglická písmena, ale myslím, že je jen otázkou času, kdy se je naučí. Navíc to nemusí býtjen jména vlastní, ale mohou to být třeba zvířata nebo i věci, zkrátka, jak se domluvíte. K inspiraci velmi dobře poslouží i zmiňovaná knížka. Pro lepší představu o ní a o hře jako takové si můžete pustit toto video.
Pro starší děti můžete také trošku hraní ztížit tak, že hráč, který je na řadě, než přidá další písmeno v pořadí, musí zopakovat všechna předchozí.
Tak která se vám líbí nejvíc?
Some days are simply meant for playing.
– Mary Ann Radmacher