Jak si založit playgroup
Na svém blogu se vás, milí čtenáři, snažím pravidelně inspirovat, jak zakomponovat cizí jazyk do každodenního chodu vaší domácnosti, aby se stal její přirozenou součástí. Sama neustále vymýšlím nové a nové věci, které by nás posunuly dál. Jednou z nich je i Playgroup alias anglická hernička, kterou se mi díky nadšeným maminkám ve svém okolí podařilo založit v dubnu a od té doby jsme se na ní pravidelně jednou týdně až do léta scházely v prostorách místního mateřského centra. Je to skvělý způsob, jak si pohrát a přirozeně nasávat cizí jazyk v prostředí, kde po překročení prahu centra všem a všemu vládne výhradně angličtina. Podobnou playgroup si můžete založit i vy, není to nic náročného. Jak na to se dozvíte právě v tomto příspěvku.
Co je playgroup
Playgroup je uskupení rodičů a dětí, kteří se za účelem hry pravidelně scházejí na předem zvoleném místě. Může mít různé podoby, nejčastěji má podobu zcela volnou: děti si hrají v klubovně nebo na hřišti a rodiče švitoří v předem domluveném jazyce. Velmi často představuje mix rodilých i nerodilých mluvčí, kteří chtějí být konkrétnímu jazyku exponováni. Výhoda je zde oboustranná – rodilí/bilingvní mluvčí chtějí procvičit „slabší“ nebo minoritní jazyk v rodině (např. česká maminka si vzala Angličana, ale žijí v Čechách – dítě je obklopené češtinou a angličtinu má jen od tatínka po večerech nebo o víkendu). Nebo nerodilí mluvčí chtějí, aby jejich dítě mělo možnost se od mala přirozeně setkávat s cizím jazykem. Velmi často na playgroup není žádný řízený program, děti si prostě hrají a jazyk používají/nasávají z běžné interakce s ostatními dětmi nebo s rodiči. Taková playgroup má smysl, pokud se v ní najdou děti, pro které je cizí jazyk jazykem rodným, protože pouze česky mluvící děti mezi s sebou budou vždy mluvit česky.
Volný nebo řízený program?
V našem případě se scházíme maminky nerodilé mluvčí, proto jsme se rozhodly dát playgroup určitá pravidla a krom volného programu i program řízený. Děti si pořád hrají, jen se musí na konkrétní hru vedenou dospělým více soustředit, a tím i soustředěněji vnímat cizí jazyk.
Jak vypadá naše Playgroup v praxi?
V praxi se scházíme pravidelně jednou týdně vždy ve stejných prostorách mateřského centra. Po překročení prahu mateřského centra začínáme všichni dospělí mluvit automaticky pouze anglicky a to i v případě, kdy reagujeme na děti. Této části jsem se na začátku obávala nejvíce. Jednak toho, že si budeme připadat hloupě, když jsme všechny Češky, ale spletla jsem se. Ostych trval možná prvních deset minut, pak se vše zaběhlo a ani já, ani ostatní s angličtinou neměly problém. Nutno dodat, že všechny maminky, které se playgroup účastní, mají angličtinu na velmi dobré úrovni, o to je asi přirozená komunikace od samotného počátku snazší. Trochu jsem se také bála, jak budou reagovat děti, některé se s angličtinou často nesetkávaly, dvě, tři tuším ji dokonce slyšely takto naživo poprvé. Jejich reakce ale byla přirozená – některé zvědavě pokukovaly, jiné si šly hned hrát a naše žvatlání ignorovaly. S každým dalším setkáním si na angličtinu ale děti postupně přivykaly a maminky mi dnes už samy radostně hlásí, že si doma jejich děti začínají prozpěvovat písničky, které se na playgroup naučily, nebo používají samy aktivně první anglická slova.
Písnička, rozcvička, čtení a tvoření
Setkání vždy zahájíme společnými písničkami a říkankami v kruhu. Na přivítání se nám osvědčila klasická Hello Song. Pak následuje několik písniček a říkanek s pohybem na rozproudění. Mezi oblíbené stálice patří We All Fall Down; Trot, Trot, Trot; Zoom Zoom Zoom, We’re Going To The Moon a Roly, Poly. Pokaždé se také snažíme přidat nějakou novou říkanku nebo písničku, podle nálady dětí.
Zkrátka – náplni se meze nekladou. Důležité je, aby to bavilo vás jako rodiče a pozitivní energii jste přelili i na děti. Důležité je také, abyste se do přípravy programu Playgroup zapojili všichni a ve vedení se střídali, aby se časové náklady spravedlivě rozprostřely mezi všechny rodiče. Já jsem měla velké štěstí na skvělou skupinu nesmírně kreativních maminek, které neustále přicházejí s novými a novými nápady a jsou mi velikánskou inspirací. Za což jim všem tímto velmi děkuju!
Na závěr několik praktických tipů, čeho se vyvarovat a co naopak neopominout, až si budete zakládat svoji vlastní Playgroup.
Jak si založit cizojazyčnou herničku:
- Oslovte rodiče ze svého nejbližšího okolí, zda by měli zájem playgroup navštěvovat. Ideální je aby bydleli poblíž místa konání, dojíždění by je mohlo dříve či později odradit.
- Je vhodné, aby alespoň jeden rodič vládl jazyku dobře, jednak se od něj sami něco naučíte, jednak bude udávat přirozený „tón“.
- S ostatními rodiči se domluvte na společném vymýšlení programu, respektive na střídání v přípravách. Jádro Playgroup je vždy stejné, jen jednotlivé výtvarné aktivity, předčítání nebo tematické písničky se mění. Je tedy dobré, když se časová „zátěž“ s přípravami rozprostře mezi více osob.
- Pro komunikaci s ostatními rodiči se nám skvěle osvědčilo založení skupiny na Facebooku. Společně v ní můžeme plánovat aktivity, sdílet videa, fotky, nápady a tipy pro další Playgroup.
- Pokuste si domluvit zapůjčení prostor s místním mateřským centrem. Pokud to nepůjde, můžete se scházet v menším počtu u někoho doma nebo se střídat. Naše mateřské centrum nám vyšlo krásně vstříc, hradíme jen symbolický poplatek za výtvarné materiály a úklid.
- Počet dětí se nám osvědčil ideálně v rozmezí mezi 5-10. Větší počet už by mohl být rušivý, zejména pokud se rozhodnete pro tzv. řízenou Playgroup (tj. s programem). Pokud nemáte prostory a budete se scházet u sebe doma, viděla bych jako ideální počet max. 5-6 dětí.
- Na místo Playgroup doražte s určitým předstihem. Dítě se stihne rozkoukat a trochu si pohrát, vy mezitím stihnete přichystat podklady pro aktivity a také uklidit prostory. Je dobré uklidit z očí a dosahu dětí vše, co by je mohlo během programu rušit.
- Dodržujte pravidlo „only English from now on“. Mezi dospělými to platí stoprocentně, mezi dětmi můžete občas udělat výjimku, zejména pokud na cizí jazyk není dítě ještě zvyklé a reaguje podrážděně nebo je nervózní. V takovém případě omezte komunikaci na nezbytně nutnou a nechte jej pasivně nasávat z okolí. Případně mu něco šeptem dovysvětlete, řeložte. Nedělejte to ale příliš často, jen výjimečně, aby si na to nezvyklo a nedožadovalo se takového překladu pokaždé.
- Na dítě mluvte v krátkých, srozumitelných větách, nepoužívejte pouze oddělená slova.
- Aktivity a jejich délku přizpůsobte náladě dětí. Když vidíme, že jsou děti roztěkané, nervózní, aktivitu zkrátíme. Když jsou ospalé, přidáme pohyb. Ideální je také možnost přejít do jiné místnosti a v ní zahájit jinou aktivitu.
- Zapojte do společných aktivit i zdravou svačinku. Děti rády mlsají v kolektivu, můžete s nimi takto pocvičit „thank you“ a „please“, naučit se chutě jídla, „I like“ a „I don’t like“ apod.
————————————————————————-
Víte, že naše anglická herna mi byla velkou inspirací pro vytvoření naší říkankové knížky Little Hand & Finger Plays? Tento soubor třinácti klasických a zároveň neotřelých prstových a pohybových říkanek nás v různých obměnách provázel bezmála každou lekci a u dětí se těšil velké oblibě.
Some days are simply meant for playing